j_interview_desktop_feature.jpg j_interview_mobile_feature.jpg
2025-04-07
·
6 perc olvasási idő

iOS-fejlesztés szenvedéllyel – Interjú Jámm Hostetlerel, a Pro Camera by Moment fejlesztőjével

Tetszett amit írtunk? Értékeld!

A mobilalkalmazások világa folyamatosan változik, de van, ami állandó: a kiváló alkalmazások mögött mindig ott áll egy lelkes, szenvedélyes fejlesztő. Ebben az interjúban Jámm-et kérdeztem, aki a Tonality és a Moment Pro Camera alkalmazásokat fejleszti. Jámm nemcsak technikai tudásával, hanem zenészi szemléletével és felhasználó-központú megközelítésével is kiemelkedik a fejlesztők közül. Szó esik az első appjától kezdve a gépi tanulással támogatott zeneelméleti eszközön át, a Pro Camera fotós alkalmazásig, és arról is, hogyan lehet valódi értéket teremteni az App Store világában.

 

1. Mesélnél egy kicsit magadról, és arról, hogyan kerültél az iOS-fejlesztés világába? Volt valamilyen meghatározó pillanat vagy projekt, ami erre az útra terelt téged?

Mindig is szerettem a matematikát, ez vezetett végül a programozás iránti érdeklődésemhez. A szoftverfejlesztést a leggyorsabb módnak tartom arra, hogy menő dolgokat alkossak matematikai fogalmak gyakorlati alkalmazásával. Az első programozási élményeim a robotikához kapcsolódtak, de mindig is élveztem az iOS-alkalmazások felfedezését és használatát. Zenészként különösen vonzottak az iOS-en elérhető rendkívül erős hangmodulok. Ezek közé tartoznak a szintetizátorok és a MIDI-vezérlők, amelyeket össze lehet kapcsolni, ezt különösen hasznosnak találtam, mivel nagyon kompakt, hordozható módon biztosítanak kiváló minőségű hangszereket anélkül, hogy rengeteg pénzt kellene költeni különféle fizikai eszközökre. Miután több ilyen alkalmazást is kipróbáltam, és kapcsolatba léptem a fejlesztőikkel, elkezdtem azon gondolkodni, én mit tudnék alkotni ezen a területen. Végül a Tonality megalkotása erősítette meg az iOS-fejlesztés iránti elköteleződésemet.

 

2. Hogyan tanultál meg iOS-fejlesztéssel foglalkozni – autodidakta módon, formális oktatás keretében vagy a kettő keverékével?

Az iOS-fejlesztést autodidakta módon tanultam meg, de van informatikusi diplomám, matematika és jelfedolgozás fókusszal. Általánosságban úgy gondolom, hogy az alapvető fejlesztési készségek jól átvihetők különböző platformokra, bár én sokkal jobban preferálom a natív mobilfejlesztést a webes vagy más platformokkal szemben.

 

A jelfeldolgozás az elektrotechnika egyik al ága, amely a jelek – például hang, képek, és tudományos mérések – elemzésére, módosítására és szintetizálására fókuszál.

 

3. Mi volt az első alkalmazás, amit valaha készítettél, és mit tanultál belőle?

Az első app, amit készítettem, vicces történet. A neve “That Gunk on Your Car” és abban segít az embereknek, hogy kiderítsék, milyen bogár hagyta a foltot az autójuk szélvédőjén. 

Nem egy bonyolult alkalmazás, de jó bevezetés volt az iOS-fejlesztésbe. 

 

“That Gunk on Your Car” application

Ezután rövid ideig dolgoztam egy olyan alkalmazáson, amely lehetővé tette volna számomra, hogy a telefonomról gyorsan módosítsam a szintetizátorom beállításait, de frusztrált a MIDI-protokoll zavaros és némileg hibás működése.

 

Az első komoly alkalmazásom a Tonality volt. Egy alapvető akkord-/skála-referencia alkalmazásként indult, de gyorsan egy teljes értékű zeneelméleti és zeneszerzési eszközzé nőtte ki magát, olyan funkciókkal, mint a MIDI-bővítmények és gépi tanulással működő akkordfelismerés. Rengeteget tanultam belőle jelfeldolgozásról, valós idejű számításokról, és természetesen iOS-fejlesztésről is. Emellett kapcsolatba kerültem egy kis, de elkötelezett iOS-zenész közösséggel, és ez segített felismerni, milyen fontos a felhasználói visszajelzés a fejlesztési folyamatban.

 

Tonality alkalmazás

4. Mik voltak a legértékesebb tanulságok, amelyeket a karriered elején tanultál fejlesztőként?

  • Minél jobban megérted a rendszert, annál jobb lesz a kódod. Ha valami furcsán viselkedik vagy nem teljesen világos, áss mélyebbre, amíg a mentális modelled nem illeszkedik a megfigyelt viselkedéshez.
  •  Minden nagy problémát bonts le kisebb, egymástól minél függetlenebb részekre vagy rétegekre. Különítsd el a legproblémásabb részeket, hogy később könnyen módosíthatók vagy eltávolíthatók legyenek.
  •  Az absztrakciók a barátaid – egy bizonyos határig. Alapvetően érdemes újrafelhasználható, általános kódot írni a jövőbeli fejlesztések szem előtt tartásával, de ne áldozz erre túl sok időt, ha a helyzet nem indokolja.
  •  Amikor új ötleteket próbálsz ki, ne vessz el túlságosan a megvalósítás részleteiben. Készíts egy működő koncepciót, jegyezd fel a hibákat és a jövőbeli fejlesztési lehetőségeket, majd később térj vissza csiszolni rajta.
  •  Minden iOS-verziófrissítésnél számíts arra, hogy valami elromlik. Készülj az új verzióra minél előbb, és tesztelj annyi eszközön és iOS-verzión, amennyin csak tudsz.

 

5. Volt fotós vagy filmes háttered, mielőtt kifejlesztetted a Moment Pro Camera-t?

 Gyerekkorom óta érdekelt a fotózás, de sosem vettem igazán komolyan. Amióta a Moment-nél dolgozom, sokkal többet tanultam a fotózásról, különösen a mélyebb, technikai részletekről, mint előtte bármikor. Ez nagyban növelte az általam érzett tiszteletet a fotóművészet iránt, és inspirált arra is, hogy többet fotózzak. A kedvencem a makrofotózás.

 

6. Voltak olyan konkrét hiányosságok a mobilfotós alkalmazásokban, amelyeket szerettél volna orvosolni?

A legtöbb elérhető alkalmazás vagy nagyon sokrétű, de nehéz használni, vagy intuitív, de túlságosan leegyszerűsített. Mi olyan alkalmazást szerettünk volna létrehozni, amely együtt fejlődik a felhasználóval, lehetővé téve, hogy a kezdők is magabiztosan belevágjanak, de ne korlátozza őket, ahogy egyre többet tanulnak.

 

Moment Pro Camera app

Következő nagy app frissítésünkre készülve azt is szeretnénk, hogy a felhasználói élmény vizuálisan és funkcionálisan is hasonlítson egy valódi fényképezőgéphez, ötvözve a formát és a funkciót.

 

7. Melyek voltak a legnagyobb technikai kihívások az alkalmazás fejlesztése során?

A videófeldolgozással kapcsolatos részek jelentik mindig a legtöbb kihívást. Nagy mennyiségű adatot kell valós időben, a lehető leghatékonyabban kezelni, miközben az eszköz CPU-ja és GPU-ja között is meg kell osztani a feladatokat. Ez egyébként a kedvenc fejlesztési területem, és szerencsére sok olyan készséget tudtam hasznosítani, melyeket az audio folyamat átvitellel való foglalkozás során szereztem.

 

A legidegesítőbb kihívások viszont azok az apró hibák, amelyeket olyan tényezők okoznak, amik kívül esnek a közvetlen irányításodon, ezek a hibák néha órákig vagy napokig is rejtve maradnak, csak bizonyos eszközökön vagy körülmények között fordulnak elő, és gyakran csak valamilyen kerülőmegoldással lehet őket megoldani.

 

8. Az Apple kamerás API-jai gyakran frissülnek – hogyan tudod követni a változásokat és az új funkciókat?

Szerencsére minden iOS-verzió bejelentése és a végleges, nyilvános megjelenés között van némi időnk. Minden évben félretesszük a többi feladatot egy időre, hogy kizárólag az új iOS-verzió és az iPhone modellek támogatására koncentráljunk ebben az időszakban.

 

9. Mi alapján döntitek el, hogy milyen funkciókat adtok hozzá vagy vesztek ki? Hogyan formálja a felhasználói visszajelzés az alkalmazás működését?

A felhasználói visszajelzés az egyik legfontosabb szempont számunkra. Néha nehézséget okoz, hogy rengeteg jó ötletet kapunk, de van egy fő listánk, amelyben nyomon követjük ezeket, és azokat helyezzük előtérbe, amelyek megvalósítása reális, és sok felhasználónak hasznos lehet. Nagyon ritkán távolítunk el funkciót, de ha mégis, igyekszünk gondoskodni arról, hogy legyen megfelelő alternatíva. Tervezzük, hogy a felhasználói visszajelzések befogadását még gördülékenyebbé tesszük, érdemes lesz figyelni a következő Pro Camera app frissítéseket!

 

10. Miért érdemes harmadik féltől származó alkalmazást használni fotók és videók készítéséhez a natív Kamera app helyett?

A natív Kamera alkalmazás remek választás gyors, alkalmi képekhez, de könnyen frusztrálóvá válhat, ha teljes kreatív irányítást szeretnél amikor fotózol. Rengeteg döntést automatikusan hoz meg a háttérben a natív Kamera app, és bár az eredmény általában jól néz ki, ezek a döntések gyakran kiszámíthatatlanok, sőt, akár teljesen ellentétesek is lehetnek azzal, amit valójában szerettél volna.

 

Ezzel szemben a külsős fejlesztőktől származó appok lehetővé teszik, hogy mindent a saját igényeid szerint állíts be. Ilyenek például a manuális expozíció- és fókuszvezérlés, a képek mentése egyedi mappába, vagy annak megakadályozása, hogy a telefon automatikusan váltson a széles/ultraszéles/tele objektívek között. Ezek az alkalmazások gyakran olyan fejlett funkciókat is kínálnak, mint a teljes RAW* formátumú fotózás, log videó, LUT-ok, vagy hisztogrammok, amelyek vagy egyáltalán nem elérhetők a gyári appban, vagy csak bonyolult menükön keresztül.



*Bár a natív app rendelkezik un. ProRAW formátummal, azonban ez nem teljesen nyers képeket eredményez, mert az Apple-nek a képfeldolgozó szoftvere itt is módosítja valamelyest az elkattintott képet - szerk.

 

11. Az iOS-eszközök egyre fejlettebb kamerahardvert kapnak – hogyan látod a mobilfotózás jövőjét az elkövetkező években?

Nem vagyok nagy jós, de van egy kívánságlistám:

  • 
Az iPhone 16 kameravezérlő gombja jó irány, de szeretnék egy rugalmasabb és ergonomikusabb verziót látni a jövőbeli modelleken.
  • 
Egy fizikailag állítható rekesz* (nem csak virtuális háttérelmosás) fantasztikus lenne.
  • Ahogy a hardver fejlődik, szeretném, ha a gyártók inkább az optikai rendszer és a szenzor képességeit emelnék ki, ahelyett hogy túlságosan a szoftveres képfeldolgozásra az un.  “computational photograpy”-ra hagyatkoznának. A ProRAW viszont remek formátum: extra feldolgozást kínál, miközben megőrzi a szerkeszthetőséget – remélem, egyre elterjedtebb és kompatibilisebb lesz.

 

Gyakran még mindig úgy érzem, lemaradok egy jó képről, ha csak a telefonom van nálam, de nem a teljes kamera felszerelésem. Remélem, ez a különbség egyre jobban el fog tűnni.

*A rekesz szabályozza, hogy mennyi fényt engedünk a szenzorra, illetve minél nagyobbra van nyitva a rekesz annál nagyobb az un. háttérelmosódás. Jelenleg az összes iPhone fixált rekesszel rendelkezik, ergo nem változtathatjuk, hogy mekkorára nyitjuk ki vagy zárjuk be.

 

12. Milyen tanácsot adnál azoknak a független fejlesztőknek, akik sikeres iOS-alkalmazást szeretnének készíteni?

A legjobb alkalmazások mögött mindig ott van a szenvedély, a fejlesztő és a felhasználók részéről egyaránt. Találj egy olyan nichet-t, ami igazán érdekel, kapcsolódj a felhasználóidhoz, és indulj el onnan! A marketing és a bevételszerzés is fontos, de a legfőbb prioritás mindig az legyen, hogy kiváló felhasználói élményt teremts.

 

+1: Vannak izgalmas új funkciók vagy frissítések a láthatáron, amelyeket meg tudsz osztani?

Dolgozunk a Pro Camera teljes újratervezésén, amely során számos népszerű kérést és panaszt kezelünk. A legtöbb új funkció még titkos, de nagyon izgatottak vagyunk, amiatt, ami készülőben van. Amit elárulhatok: a LUT-ok hamarosan elérhetők lesznek a fotó módban is.

Tetszett amit írtunk? Értékeld!
Ez is érdekelhet:
2025-01-15
·
7 perc olvasási idő
A digitális fotózással elengedhetetlenné vált képeink utólagos szerkesztése. Az utómunka a digitális fotók esetében azért megkerülhetetlen, mert ez teszi lehetővé a képek finomhangolását és a technológiai korlátok áthidalását.
2024-09-30
·
4 perc olvasási idő
Te is a mobilfotózás szerelmese vagy, de még nem sikerült eldöntened, érdemes-e az iPhone 16 Pro modellekre egyikére váltanod? Ez a cikk körüljárja a legfontosabb újításokat, amelyeket az iPhone 16 hozott a mobilfotózás terén.
2025-03-21
·
6 perc olvasási idő
A fotózás egyik fontos és ki nem kerülhető része az elkészített képek rendszerezése. Ebben a cikkben abban szeretnénk segíteni, hogyan rendszerezzük hatékonyan fotóinkat, és hogyan szinkronizáljuk őket, hogy minden Apple eszközünkön elérhetőek legyenek.