

Apple Premium Reseller
Allee bevásárlóközpont utcaszint,
1117 Budapest, Október 23. u. 8-10.
Apple Authorised Service Provider
Infopark C. ép. fszt.
1117 Budapest, Gábor Dénes utca 4.
Apple Authorised Reseller
Malom Központ, földszint
6000 Kecskemét, Korona utca 2.


Apple Premium Reseller
Allee bevásárlóközpont utcaszint,
1117 Budapest, Október 23. u. 8-10.
Apple Authorised Service Provider
Infopark C. ép. fszt.
1117 Budapest, Gábor Dénes utca 4.
Apple Authorised Reseller
Malom Központ, földszint
6000 Kecskemét, Korona utca 2.
Elérkezett az évnek az a pillanata, amit az Apple rajongók, hozzám hasonlóan, talán még a karácsonynál is jobban várnak. Idén ez különösen igaz volt, mivel az Apple a várakozásoknak megfelelően legfőképpen a kamerákkal kapcsolatos fejlesztésekre helyezte a hangsúlyt.
Bár az iPhone 16 Pro és Pro Max modellek számos egyéb újítást is kaptak, mint a nagyobb akkumulátor, jobb kijelző és nagyobb képernyőméret, ebben a cikkben elsősorban a kamerák terén történt legfontosabb változásokat gyűjtöttem össze nektek.
A tavaly bemutatott iPhone 15 Pro és Pro Max modellek újdonságai között szerepelt a készülék bal oldalán található Action button, amelyhez akár a kamera megnyitását vagy fénykép készítési funkciót is rendelhettünk. Az elmúlt egy év tapasztalatai alapján azonban ez a megoldás kevésbé volt praktikus. A gomb mérete és elhelyezkedése nem bizonyult kényelmesnek fotózás szempontjából.
Idén viszont az Apple egy nagyobb és összetettebb dedikált fotós gombot helyezett el a telefon jobb oldalán. Az első benyomások alapján a gomb pozíciója kiválóan sikerült: nem túl alacsonyra helyezték, és nem türemkedik ki a keretből, így a mindennapi használat során nem nyomjuk meg véletlenül, ugyanakkor fotózáskor kényelmesen elérhető.
A hagyományos fényképezőgépekhez hasonlóan a gomb félig lenyomásával fókuszálhatunk (ez a funkció egy későbbi szoftverfrissítéssel, az ősz folyamán lesz elérhető), teljes lenyomásával pedig elkészíthetjük a képet. Aki már használt fényképezőgépet, annak ismerős lesz ez a megoldás, de a mobilos fotósok számára is gyorsan megszokható. Eddig ha az autofókusz nem találta az élességet egy tárgyon, vagy portréalanyon akkor a fókuszáláshoz a kijelzőre kellett koppintanunk, de mostantól a Camera Control sokkal intuitívabbá teszi a folyamatot.
Ráadásul ez még nem minden! A gomb érintésérzékeny felülettel is rendelkezik.
Ha végighúzzuk rajta az ujjunkat, különböző funkciókat hívhatunk elő, például módosíthatjuk az expozíciót, válthatunk a kamerák között, zoomolhatunk, vagy állíthatjuk a háttérelmosás mértékét. Külső fejlesztők is szabadon programozhatják a gombot saját alkalmazásaikban, és várhatóan érdekes funkciókkal bővítik majd a lehetőségeket. (Az iOS 18.1-es frissítéssel például a szelfikamerára is válthatunk a gombbal.)
A gomb használatával kapcsolatban azonban van egy apró hátrány: mivel mélyen helyezkedik el a készülék keretében, azok számára, akik vastagabb ujjakkal rendelkeznek, nehezebb lehet benyomni.
Összességében a Camera Control jelentősen javítja a mobilos fotózás élményét, gyorsabbá és gördülékenyebbé téve a folyamatot. Tapasztalataim szerint különösen az expozíció gyors módosításában jeleskedik.
Az Apple a beépített kamerák terén is hozott újdonságokat. Az ultraszéles látószögű kamera kapta a legnagyobb frissítést: immár egy 48 megapixeles szenzor található az objektív mögött, ami sokkal részletgazdagabb képeket eredményez.
Ezentúl az ultraszéles kamera a makró módért is felelős, így a makró képek is sokkal részletgazdagabbak lettek. Teszteltem ezt a funkciót, és valóban jelentős fejlődést tapasztaltam.
Bár úgy tűnhet, hogy az 1x fő kamera nem kapott semmilyen jelentős frissítést, a látszat csal! Az objektív új bevonatot kapott, ami jobban kezeli a direkt ráeső fényt és ezáltal kevesebb becsillanást okoz. Ez mindhárom kamera esetében igaz, és tesztjeim szerint valóban kevesebb ilyen probléma adódik.
Továbbá, míg az iPhone 15-ös szériánál csak a 15 Pro Max rendelkezett 5x optikai zoommal rendelkező telefotó kamerával, az iPhone 16 széria esetében már a 16 Pro is megkapta ezt a hardwares újítást és így már nincs különbség a 16 Pro és a Pro Max között etekintetben sem.
Az Apple továbbfejlesztette a beépített fotós filtereket is, megújítva a “Fotografikus stílusokat”. Ennek a funkciónak a segítségével könnyedén módosíthatjuk egyszerre a tónust és a színárnyalatot.
Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy miért is fontos ez. Tapasztalatom szerint az alap képfeldolgozást minden évben változtatja az Apple és valamelyik iPhone-nak kontrasztosabb a képe, valamelyiknek lágyabb, és valamelyiknek a képfeldolgozása egészen aggresszív. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fotón az árnyékosabb, sötétebb részeket nagyon felemeli míg a csúcsfényeket tompítja ezáltal egy nagyon kiegyensúlyozott képünk lesz ami a valóságtól viszont eltér.
Sokan kedvelik ezt, ezért általában minden évben efelé tendál minden gyártó telefonja. Viszont a Fotografikus stílusokkal az Apple a Pro felhasználóknak kedvez, mert immáron ezt a saját ízlésünkre szabhatjuk és sokkal kontrasztosabb képeket készíthetünk és a kép elsütése előtt már megadhatjuk, hogy mennyire szeretnénk, hogy a színek telítettek legyenek és hogy mennyire legyen kontrasztos a kép. Ha a kezünkben van a döntés a kreativitásunk mindig nagyobb szabadságot élvez.
Tesztjeim szerint remekül működik ez a funkció és végre búcsút inthetünk a HDR-szerű túlságosan is feldolgozott képeknek.
Összefoglalva, bár az iPhone 16 Pro és Pro Max kamerái nem tűnnek forradalmian újnak, a sok kisebb fejlesztés összességében jelentős javulást hoz a mindennapi használat során. A Camera Control bevezetésével az Apple egyértelműen a fotózás és videózás felé helyezte a hangsúlyt, és egy igazi kompakt kamerát alkotott az új készülékekkel.
Szerző: Keresnyei Vince, fotográfus